Apakah penyakit Lymphedema?

Lymphedema merujuk kepada bengkak yang biasanya berlaku pada salah satu atau kedua-dua belah tangan atau kaki. Ianya terjadi disebabkan kerosakan pada nodus limfa (lymph node) yang dibuang semasa rawatan kanser sehingga menjejaskan lympathic system yang berfungsi untuk membuang cecair berlebihan di dalam badan.

Lymphedema adalah penyakit seumur hidup, sehingga kini tiada ubat yang boleh merawat lymphedema dan ianya penyakit yang tidak boleh disembuhkan. Namun, ianya boleh dielakkan sekiranya dapat diagnosis awal dan seterusnya boleh dikawal dengan berkesan melalui kaedah penjagaan atau program rawatan fisioterapi yang bersesuaian.

Punca - punca penyakit Lymphedema:

  • Primary : Pembentukan sistem pembuluh darah limfa lymphatic vessel yang tidak sempurna. Ia mungkin terjadi semenjak lahir.
  • Sekunder (Secondary) : Terjadi selepas mendapat rawatan hasil tindakbalas pembedahan dan radioterapi untuk pesakit kanser, kanser (malignant), obesiti atau jangkitan parasit pada nodus limfa.

Simptom - simptom Lymphedema:

  • Pembengkakan yang berterusan, pada salah satu atau kedua-dua belah tangan atau kaki.
  • Terasa berat atau gatal pada anggota terlibat.
  • Pakaian atau kasut menjadi ketat pada anggota terlibat.
  • Kulit meregang yang boleh menjadi keras dan menebal.
  • Sakit, kebas dan rasa sesemut di kawasan yang bengkak.
  • Pergerakan terhad pada anggota yang terlibat.

Rawatan fisioterapi Lymphedema:

Program rawatan Lymphedema adalah rawatan yang berterusan seumur hidup. Kos untuk mendapatkan rawatan di hospital swasta adalah RM200-300 bagi setiap sesi dan pesakit memerlukan sekurang-kurangnya 4 sesi rawatan sebulan. Di Evercare Physiotherapy kami menawarkan kos program rawatan yang mampu iaitu RM130 bagi setiap sesi yang mengambil masa 2 jam.

Setiap slot rawatan dan pemulihan di Evercare Physiotherapy adalah eksklusif di mana setiap slot rawatan dan program pemulihan akan diselia oleh seorang fisioterapi berpengalaman. Bagi mengelakkan tempoh menunggu yang lama atau anda pulang dalam keadaan hampa, sebaiknya anda membuat tempahan slot rawatan terlebih dahulu. Untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan rawatan fisioterapi dan program pemulihan Lymphedema yang ditawarkan, kami boleh dihubungi:

No. Tel : 013-4288 398 

Rawatan lymphedema