Terkena stroke bukanlah checkmate!

Pesakit stroke boleh kembali pulih sekiranya memilih kaedah pemulihan yang tepat. Sokongan daripada orang-orang disekeliling adalah sangat penting untuk membantu pesakit stroke memilih kaedah pemulihan yang betul. Pertamanya apa yang perlu dilakukan adalah jauhi dan hindari testimoni-testimoni manis dan indah kesan rawatan altenatif yang menjanjikan bulan dan bintang kerana ianya kaedah pemulihan yang tidak dibukti dengan kajian klinikal.

Apa itu stroke:

Untuk memahami apa itu stroke, perlu diketahui fungsi otak terlebih dahulu. Otak adalah pusat saraf tubuh, mengawal setiap yang kita lakukan atau fikirkan, di samping mengawal fungsi-fungsi automatik seperti pernafasan. Seperti mana enjin kereta yang memerlukan minyak untuk berfungsi, otak juga berfungsi dengan memerlukan bekalan darah berterusan yang membawa oksigen dan nutrien yang amat penting.

Apabila saluran darah di dalam otak pecah ataupun tersumbat, bekalan darah yang sangat diperlukan oleh otak untuk kekal berfungsi akan terganggu menyebabkan sel-sel otak mulai kekurangan oksigen dan nutrien. Oleh kerana itu, sel-sel otak ini mulai mati. Nah, di sinilah terjadinya stroke! Kerosakan sel-sel otak ini boleh menjejaskan fungsi deria-deria, pertuturan dan pemahaman bahasa. Kesan fizikal lain yang ketara adalah kelumpuhan sebelah badan, perubahan sikap, corak pemikiran dan juga kemungkinan perubahan memori ingatan.

PRINSIP RAWAT STROKE CEPAT DAN TEPAT UNTUK PULIH CEPAT

6 bulan pertama selepas terkena stroke adalah golden period di mana otak sangat aktif untuk membina laluan baru untuk mengambil alih fungsi saraf yang hilang. Selepas tempoh ini, otak akan menjadi dormant, seperti dalam fasa hibernasi kerana sudah terbiasa tidak berfungsi. Di sinilah pentingnya PRINSIP RAWAT CEPAT DAN TEPAT UNTUK PULIH CEPAT dalam merawat pesakit stroke.

Program pemulihan fisioterapi untuk stroke adalah bertujuan mempercepatkan kadar pemulihan sistem neuromuscular yang terlibat dari segi pergerakan voluntari, keseimbangan badan, koordinasi pergerakan, mobiliti dan keupayaan berjalan. Matlamat utama program permulihan adalah membolehkan pesakit stroke berdikari melakukan kegiatan asas kehidupan seperti makan, minum, mandi dan membuang air. Sekiranya pesakit konsisten dan berdisplin menjalani program pemulihan, adalah tidak mustahil sekiranya pesakit kembali pulih sebagaimana sebelumnya.

Untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan rawatan fisioterapi dan program pemulihan stroke yang Evercare Physiotherapy tawarkan, kami boleh dihubungi di talian:

No. Tel  : 013-4288 398
atau
atau

Artikel lain mengenai info fisioterapi: 
KEBAS TANGAN, TANDA-TANDA GEJALA CARPAL TUNNEL SYNDROME