Kecederaan Anterior Cruciate Ligament (ACL)

Mengalami kecederaan Anterior Cruciate Ligament (ACL) adalah mimpi ngeri bagi setiap individu yang aktif sehingga boleh menguburkan hasrat untuk kekal aktif bersukan. Ini adalah kerana apabila mengalami kecederaa ACL kebiasaanya memerlukan tempoh masa yang panjang untuk pulih dan perlu berehat daripada sebarang aktiviti bersukan. Tempoh pasif sepanjang masa berehat ini tidak disukai oleh atlit kerana ianya boleh mengakibatkan penyusutan otot-otot kaki sehingga menjejaskan prestasinya.

Kenali Anterior Cruciate Ligament (ACL)

Ligamen adalah tisu fiber unik yang berfungsi sebagai ‘pengikat' tulang  peha (femur), tempurung lutut (patella) dan tulang-tulang betis (tibia dan fibula). Terdapat 4 jenis ligamen semuanya di kaki. Salah satunya adalah Anterior Cruciate Ligament (ACL) yang berfungsi sebagai penstabil dan pengawal sendi lutut.

ACL berfungsi untuk mengawal pergerakan sendi lutut yang melampau dengan mengikat tulang peha (femur) bersama tulang betis (tibia) dan menghalang tulang tibia daripada bergerak lebih daripada 180 darjah.

Punca kecederaan Anterior Cruciate Ligament (ACL)

Lazimnya, kecederaan ACL berpunca dari pergerakan memusingkan badan secara tiba-tiba atau perlanggaran fizikal (contohnya mengalami kemalangan jalan raya). Apabila seseorang mengalami kecederaan ACL, dia mungkin terdengar bunyi ‘POP’ dan lututnya akan terasa longgar dan kakinya pula akan sakit bila digerakkan ke hadapan. Lututnya akan bengkak dan tak dapat dibengkokkan lagi.

Rawatan fisioterapi dan program pemulihan ACL

Program rawatan fisioterapi dan pemulihan kecederaan ACL adalah bergantung kepada jenis gred kecederaan ACL yang dialami. Kecederaan ACL dibahagikan kepada 3 peringkat iaitu:
  • Gred I - Kecederaan ringan akibat lebihan regangan (overstretch) pada ACL tetapi tidak koyak dan sendi lutut masih stabil.
  • Gred II - Regangan melampau pada ACL sehingga ia menjadi longgar atau ‘partial tear’ pada ligamen.
  • Gred III - Kecederaan ACL pada gred ini adalah berkeadaan ‘complete tear’ atau ACL koyak sepenuhnya sehingga menyebabkan sendi lutut akan hilang kestabilan.

Sekiranya anda mengalami kecederaan pada gred II dan III, anda mugkin perlu melakukan pembedahan untuk merawatnya. Tempoh pemulihan 6 minggu pertama hingga 6 bulan selepas pembedahan adalah MASA EMAS yang tak boleh dipersia-siakan. Bagi gred I, ianya tidak memerlukan pembedahan dan perlu melalui program pemulihan fisioterapi dan latihan kekuatan.


Apakah manfaat Program Rawatan Dan Pemulihan Fisioterapi bagi kecederaan ACL?

  • Mengurangkan tempoh masa pemulihan
  • Mengurangkan sakit dan inflamasi.
  • Mengembalikan julat pergerakan lutut.
  • Menguatkan otot-otot bahagian pinggul, lutut dan kaki.
  • Memperbetulkan kedudukan patellofemoral (knee cap).
  • Menambahbaik proprioception, ketangkasan dan keseimbangan.
  • Menambahbaik teknik dan fungseperti berjalan, berlari, menyangkung, melompat dan menapak.
  • Mengurangkan risiko tercedera semula.



Program pemulihan mungkin berbeza di hospital atau pusat fisioterapi yang lain bergantung kepada pengalaman klinikal pengamal perubatannya. Selain itu kerjasama pesakit adalah perkara yang sangat penting dalam menjalani rawatan intensif fisioterapi .

Evercare Physiotherapy menawarkan program rawatan fisioterapi dan pemulihan KECEDERAAN ACL yang terbukti memberikan kesan positif kepada anda. Ikuti pengalaman salah seoarang pesakit yang pernah menjalani program ini dan telah berjaya untuk kembali aktif bersukan di sini.

Untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan rawatan fisioterapi dan program pemulihan kecederaan ACL yang ditawarkan, kami boleh dihubungi di talian:
No. Tel  : 013-4288 398
atau