Tulang Selangka Patah Atau Tulang Clavicle patah

Tulang clavicle atau tulang selangka mempunyai 2 fungsi penting iaitu tempat lekatan (muscle attachment) bagi otot-otot di bahagian leher manusia dan sebagai fulkrum dalam pergerakan bahu terutamanya ketika pergerakan mendepa tangan.

Punca Patah Tulang Selangka

Tulang clavicle adalah tulang yang paling mudah patah akibat trauma atau hentakan pada bahu atau kesan menahan beban badan semasa terjatuh. Kebanyakan kes patah tulang selangka ini sering terjadi akibat dari beberapa keadaan berikut:

  • Jatuh motorsikal
  • Dipukul terus di dada di bahagian atas atau bahu.
  • Jatuh ketika bersukan dengan menahan badan menggunakan tangan.
  • Tersadung dan mendarat bahu anda jatuh dahulu.

Rawatan patah tulang selangka

Kebiasaannya tulang clavicel yang patah akan dirawat dengan cara yang sangat konservatif iaitu dengan cara pemakaian anduh (armsling). Kebiasaannya tulang selangka yang patah ini akan mula sembuh dalam masa 4 hingga 6 minggu selepas pembentukan tulang baru dan pulih sepenuhnya dalam masa 3-4 bulan.

Perlukah menjalani rawatan fisioterapi?

Menjalani sesi pemulihan fisioterapi adalah tindakan yang tepat dan sangat penting semasa masih di dalam tempoh pemulihan untuk mengelakkan sendi bahu menjadi ketat serta mengelakkan anda mengalami masalah lemah di bahagian bahu pada masa akan datang.

Sesi pemulihan juga akan diselitkan dengan program senaman untuk menguatkan semula otot-otot bahu supaya dapat menampung kekurangan akibat kepatahan tulang clavicel ini. Selepas menjalani sesi rawatan fisioterapi, kesan yang akan anda perolehi adalah:
  • Kadar pemulihan yang lebih pantas
  • Membolehkan pergerakan sendi bahu pada julat normal. 
  • Menguatkan kembali otot-otot sendi bahu. 
  • Mendapatkan balik kawalan sendi bahu. 

Evercare Physiotherapi menawarkan rawatan fisioterapi dan program pemulihan patah tulang selangka. Untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan rawatan fisioterapi patah tulang selangka yang ditawarkan, kami boleh dihubungi di talian 013-4288 398 atau lebih mudah Klik Link Untuk Pautan Pantas Whatapp.