Tanda-tanda atau simptom Slipped Disc (sakit pinggang) 

  1. Sakit pada bahagian pinggang dan menjalar ke bahagian belakang peha dan betis. Rasa sakit yang dialami boleh dirasai pada skala 7-10 sehingga boleh mengganggu pergerakan aktiviti seharian.
  2. Rasa kebas di bahagian tangan, leher dan kaki. 
  3. Rasa kebas dan mencucuk pada bahagian kaki
  4. Lumpuh ataupun lemah pada bahagian kaki.

Punca Slipped Disc

  1. pernah mengalami trauma sama ada pernah terjatuh atau pernah terlibat dalam kemalangan. 
  2. Masalah berat badan yang melebihi BMI normal
  3. Postur badan yang salah 
  4. Pergerakan pekerjaan berat yang berulang-ulang contohnya mengangkat barang yang memerlukan pergerakan membongkok
  5. Gaya hidup moden masa kini yang lebih “PEMALAS” (sedentary lifestyle) merupakan punca slip disc di kalangan orang muda. Takrifan pemalas di sini adalah postur badan yang membongkok semasa mengadap PC dan handphone dalam jangka masa yang lama. Individu yang memandu jarak jauh dan lama juga adalah berisiko untuk mengidapnya

Apakah Slipped Disc

Tulang yang dipanggil verterbra di susun antara satu sama lain secara memanjang membentuk 24 set tulang belakang dan membentuk satu laluan untuk saraf tunjang (spinal cord). Di antara susunan tulang ini, terdapat interbertebral disc yang berfungsi seperti shock absorber kereta yang menyerap hentakan semasa pergerakan berlari, berjalan mahupun melompat.

Masalah slipped disc bermula apabila salah satu bahagian yang terkeluar daripada posisi sepatutnya lalu menekan satu sama lain. Apabila ini terjadi, spinal cord yang ada di sekitar itu pun akan turut ditekan. Inilah simptom-simptom sakit pinggang yang dihidapi.

Rawatan Slipped Disc

Pembedahan bukanlah jawapan penyelesaian kepada semua masalah slipped disc. Masalah ini boleh dirawat dan dipulihkan dengan menjalani sesi fisioterpi (Physiotherapy) secara berkala untuk menguatkan otot tulang belakang. Rawatan alternatif seperti urutan tradisional mungkin berkesan untuk melegakan kesakitan tetapi kesannya hanyalah sementara kerana ianya tidak memulihkan slipped disc yang dialami.

Untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan rawatan fisioterapi dan program pemulihan slipped disc yang ditawarkan, kami boleh dihubungi di talian:

No. Tel : 013-4288 398 





Evercare Physiotherapy juga menawarkan rawatan fisioterapi untuk sakit pinggang yang lain seperti LENGKUNGAN "S" ATAU SCOLIOSIS. dan juga RAWATAN SAKIT LUTUT.