Physiotherapy Clavicle Bone Fracture

Risiko mengalami patah tulang selangka dalam kemalangan motorsikal

Jatuh motor atau kemalangan merupakan satu risiko yang perlu dihadapi oleh mat-mat motor. Apabila jatuh motor, tulang yang paling mudah patah adalah tulang selangka atau tulang clavicle akibat hentakan pada bahu atau kesan menahan beban badan semasa terjatuh.

Tulang clavicle mempunyai 2 fungsi penting iaitu tempat lekatan (muscle attachment) bagi otot-otot dari bahagian leher manusia dan sebagai fulkrum dalam pergerakan bahu ketika mendepa tangan. 

Rawatan patah tulang selangka

Kebiasaannya tulang clavicle yang patah akan dirawat dengan cara yang sangat konservatif iaitu dengan cara pemakaian anduh (armsling). Tulang yang patah ini akan bersambung semula dalam tempoh 6-8 minggu. Pemakaian anduh secara berterusan dan pergerakan tangan yang terhad ini akan mengakibatkan sendi-sendi bahu menjadi ketat dan otot-otot bahu akan mengecut. 

Fisioterapi patah tulang selangka

Menjalani sesi rawatan fisioterapi patah tulang selangka adalah tindakan yang sangat penting bagi mengelakkan sendi bahu menjadi ketat dan menguatkan semula otot-otot bahu supaya dapat menampung kekurangan akibat kepatahan tulang clavicel ini.  Untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan rawatan fisioterapi patah tulang selangka yang ditawarkan, kami boleh dihubungi di talian:

No. Tel  : 013-4288 398
atau